Oszustwo w obszarze zakupów jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem nadużycia. Często wiąże się z wypłatą łapówki oraz zmową, w związku z tym może pozostać niewykryte przez wiele lat, przy czym kwoty strat mogą być bardzo znaczące.
Pomagamy przedsiębiorstwom w zdefiniowaniu i wdrożeniu takiej polityki zakupowej, która będzie stanowiła mocną pierwszą linię obrony przez nadużyciami. Nasze podejście dąży do uzyskania rozwiązań praktycznych, a jednocześnie dostosowanych do poziomu ryzyka istniejącego w danej organizacji.
Przykłady zasad i procedur, które można wdrożyć:
- Polityka zakupowa odzwierciedlająca ryzyko nadużyć w spółce (np. tryb wyboru dostawcy, limity, itp.).
- Komunikacja i wdrożenie polityki zakupowej w organizacji.
- Przeprowadzanie due diligence dostawców.
- Szkolenia uświadamiające ryzyka odpowiednim pracownikom (np. „red flags").
- Niezależny zespół zaangażowany w proces wyboru.
- Kryteria oceny ofert ustalone przed procesem przetargowym.
- Zdefiniowane limity pełnomocnictw poszczególnych osób.
- Deklaracje dotyczące konfliktu interesów jako część Kodeksu Etyki oraz zasady dotyczące przyjmowania upominków.